Na czasie

voucher-kinowy-heliosfilharmonia-dowcipufame-mmamemorial-kamili-skolimowskiejroztanczony-narodowyharry-potter-symfonicznie

Wszystkie wydarzenia w mieście

Home Koncerty Jazz i Blues Ladies' Jazz Festival 2024

Ladies' Jazz Festival 2024

Ladies' Jazz Festival 2024O wydarzeniuArtyści

O wydarzeniu

Jublieuszowy XX Ladies’ Jazz Festival ogłasza: Krystyna Stańko "Akustycznie", POLSKIE EVERGREENY – M.Borzym, D.Miśkiewicz, A.Serafińska, A.Zaryan i Grzegorz Turnau, Edyta Bartosiewicz SoloAct, Mikromusic, Julia Fordham, Paula Morelenbaum, Jaques' Morelenbaum i Fred Martins, Urszula Dudziak i Grażyna Auguścik „To i Hola”, Kayah Jazzayah, Fabia Rebordao, Stacey Kent i Take 6 gwiazdami kolejnej edycji festiwalu!

Urszula Dudziak i Grażyna Auguścik „To i Hola”

Dwie Polki, które zdobyły Mont Everest Jazzu. Występowały w takich miejscach i z takimi gwiazdami, że wielu artystów dałoby wszystko, by doświadczyć choć części ich osiągnięć. Wywalczyły szacunek i uznanie środowiska muzycznego na całym świecie. I ten trzeci, również znany i uznany w kręgach kultury i muzyki świata, artysta wszechstronny. Troje ponadprzeciętnie utalentowanych, serdecznych postaci i ich wspólna, magnetyzująca muzyka na Ladies’ Jazz Festival w Gdyni:

Urszula Dudziak – idolka wielu uznanych amerykańskich artystek jazzowych i nie tylko. Jej osiągnięcia otworzyły drzwi i pozwoliły uwierzyć w siebie takim późniejszym gwiazdom jak Esperanza Spalding, Terri Lyne Carrington, Gretchen Parlato, Dianne Reeves, Suzanne Vega i wielu innym, o czym każda z nich nieprowokowana przez nikogo opowiadała z szacunkiem i wzruszeniem podczas swoich polskich koncertów. Dyrektorka artystyczna Ladies’ Jazz Festival i przewodnicząca jury Konkursów o Grand Prix tego festiwalu.

Grażyna Auguścik – wielokrotnie ogłaszana najlepszą wokalistkę jazzową w kraju w plebiscytach Jazz Forum, nagradzana na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie i Piosenki Polskiej w Opolu. Bez zbytniej przesady można powiedzieć też, że to artystka jazzowo polsko-amerykańska bowiem jej osiągnięcia również w USA, kolebce jazzu, są oszałamiające i nieosiągalne dla zwykłych śmiertelników znad Wisły.

Dwie najbardziej utytułowane polskie artystki jazzowe spotkały się oczywiście w Stanach Zjednoczonych, a owocem tej znajomości są liczne koncerty po obu stronach oceanu oraz dwie niezapomniane płyty. „To i Hola” nagrana na początku tego tysiąclecia ze szwedzkimi muzykami to jeden z najbardziej udanych dowodów na wielkie pokłady atrakcyjności polskiego folkloru inspirującego wcześniej takich artystów jak Chopin, Szymanowski, Górecki, Namysłowski, Ciechowski, Bowie, ale i znajdującego uznanie wśród melomanów z całego świata.

I to właśnie za materiał z tej płyty wziął się założyciel i kierownik World Orchestra, fantastyczny kompozytor i producent muzyczny, multiinstrumentalista i uznany aranżer Grzech Piotrowski. I to one, dwie wcześniej wymienione Damy Jazzu wraz z nim i jego zespołem przedstawią nam premierowo nową wersję „To i Hola” tego lata, nad polskim morzem, w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Kayah Jazzayah

Nowy projekt Kayah, stworzony specjalnie na tegoroczny “Ladies’ Jazz Festival”. 

W programie znajdą się zarówno te najbardziej znane hity Kayah w zupełnie nowych, wyjątkowych, jazzowych aranżacjach, jak i inne, które od zawsze nosiły potencjał jazzowy, a teraz dostały nowe życie.

Nie zabraknie także znanych jazzowych standardów, nie tylko amerykańskich, bo w końcu Polska też stoi pięknymi jazzowymi evergreenami, które Kayah lubi najbardziej.

W składzie zespołu artystki, znajdą się wybitni artyści sceny jazzowej - Jan Smoczyński, pianista kompozytor i producent muzyczny wielu jej projektów, wywodzący się z jazzowego środowiska, ale mający bardzo szerokie zainteresowania muzyczne, co pozwala mu na tworzenie wysmakowanych międzygatunkowych muzycznych kolaży. Sekcję rytmiczną tworzą absolutnie światowi muzycy, od lat filary topowych zespołów (m. in. Marcin Wasilewski Trio, Tomasz Stańko, Aga Zaryan, Piotr Wojtasik): Michał Barański i Michał Miśkiewicz. Obydwaj posiadają unikatowe brzmienie, a ich zaproszenie do projektu jest zawsze gwarancją powiewu świeżości, ale i zapowiedzią obcowania z muzyką wysmakowaną, gdzie nacisk na brzmienie, sprężystość rytmu i muzykalność to baza, na której snują piękne opowieści. Tradycyjnie, wokalnie towarzyszyć będzie Kayah jej wieloletnia chórzystka - Iwona Zasuwa - dzieląca z nią scenę już 25 lat.

Kayah

Wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, współwłaścicielka firmy fonograficznej Kayax, w której wydaje płyty i promuje utalentowanych polskich artystów. Jedna z najbardziej rozpoznawanych i docenianych artystek w Polsce. Znana z takich wielkich przebojów jak „Po co”, „Supermenka”, „Testosteron”, „Na językach”, „Prawy do lewego”, „Śpij kochanie śpij”, Ramię w ramię” czy niedawnego singla do filmu „Chłopi” - „Jesień-Tańcuj”. Swój debiutancki autorski album “Kamień” wydała w 1995 roku i do tej pory ma na koncie 11 albumów (Kamień, Zebra, Kayah i Bregovic, Jaka Ja Kayah, StereoTyp, The Best & the Rest, MTV Unplugged, Skała, Kayah & Royal Quartet, Transoriental Orchestra i świąteczny „Gdy pada śnieg”).

W czasie swojej solowej kariery muzycznej otrzymała najważniejsze nagrody muzyczne, w tym dla najlepszej wokalistki, kompozytorki, najlepszego utworu, czy albumu. W 2007 roku wydała DVD „Kayah - MTV Unplugged”, zawierające rejestrację koncertu w ramach słynnego cyklu, do którego Kayah została zaproszona jako pierwsza artystka z Europy Środkowo-Wschodniej. Jej wszystkie płyty otrzymały status Złotej lub Platynowej, a nawet Diamentowej.

Współpracowała i współpracuje m.in. z takimi światowymi artystami, jak Goran Bregović, Cesaria Evora, Teofilo Chantre, Idan Raichel, Elida Aimeida, czy Yasmin Levy.

Fabia Rebordao

Fabia Rebordao to nie tylko nazwisko, to marka i znak jakości występów najwyższej próby. Są znawcy stawiający Fabię w jednym rzędzie z Aną Mourą i Marizą. Czy w ogóle sens mają takie dywagacje i subiektywne określenia? Pewne jest jedno: Fabia Rebordao jest jedną z najważniejszych gwiazd współczesnej sceny fado. Śpiewała w klubach i na stadionach. Koncertowała w Bukareszcie, Paryżu i w nowojorskim Cornegie Hall. Prócz swej wielkiej miłości – Amalii Rodrigues, wielbi kabowerdyjską mornę, brazylijską bossę, bluesa, jazz. Ta mnogość inspiracji przy jednoczesnym dążeniu do perfekcji, talencie, pięknym głosie i traktowaniu występu dla publiczności jako SHOW, czyli wydarzenie, które ma zostać w duszach i umysłach słuchaczy na dłużej sprawiają, że już teraz jest to artystka kompletna, wybitna i nietuzinkowa.

My zaś na Ladies’ Jazz Festival 2024 w Gdyni będziemy mogli doświadczyć jej fenomenu, zachwycić się jej głosem, docenić moc i charyzmę. Posłuchać muzyki pięknej i oryginalnej, do tego w wykonaniu najwyższej próby, a zarazem z humorem, bez zadęcia, bez gatunkowych barier narzucanych przez samozwańczych purystów. Gdy pierwszy raz gościła w Polsce 5-6 lat temu, zaskoczyła publiczność m.in. swą wersją Niemenowego przeboju Pod papugami. Bez względu na to, co przygotuje tym razem, będziemy mieli przyjemność uczestniczyć w niezwykłym, oryginalnym i pamiętnym wydarzeniu kulturalnym i jak to nie jeden już raz na Ladies’ Jazz Festival bywało, będziemy mieli o czym wnukom opowiadać!

Stacey Kent 

Stacey Kent to niezaprzeczalnie gwiazda Ladies’ Jazz Festival. Jej nie tylko polska, ale i światowa kariera ruszyła z kopyta od koncertu na pierwszym Ladies’ Jazz Festival w Gdyni w 2005 roku: kontrakt z Blue Note, nominacje do Grammy, tytuły i nagrody dla niej samej, dla jej kolejnych płyt, piosenek, mnogość koncertów w najważniejszych salach koncertowych świata. Na samym Ladies’ Jazz Festival gościła trzykrotnie, za każdym razem w innej formule, w innej sali koncertowej, za każdym razem wzbudzając zasłużone zachwyty nad głosem, możliwościami interpretacyjnymi, klimatem utworów, tekstami.

Od początku koncertuje z mężem, saksofonistą Jimem Tomlisonem. Prócz swoich własnych albumów okrasza też kolejne płyty Jima i tam także zostawia cudowne perły jak choćby jej pamiętna interpretacja Gentle Rain.

Stacey śpiewa po angielsku, francusku, włosku i portugalsku. I każdy z tych języków zna, uczyła się by lepiej wiedzieć i czuć o czym śpiewa, by pełniej te pieśni interpretować. Nie dziwią więc sukcesy Stacey w Brazylii, Francji, Włoszech. Nie dziwi jej status gwiazdy na całym świecie.

Na dniach jej dyskografia powiększyła się o rewelacyjny album Summer Me, Winter Me. Jeśli jeszcze do tej pory nie poznali jej Państwo, to uprzedzamy, to uzależnia, a przeżycia z jej koncertu pozostają na całe życie.

Take 6

Ale jak to? Ale jak tak można? Take 6 najbardziej utytułowana, najczęściej nagradzana grupa wokalna świata na XX Ladies’ Jazz Festival? Toż to sami mężczyźni?!?!?

Od 1987 roku, gdy wraz z ich pierwszą płytą pojawiła się nazwa Take 6 zespół podbił świat i utrzymuje uwielbienie wśród miłośników soulu, jazzu, pop, gospel. To najbardziej gorąca nazwa wśród zespołów wokalnych w całym układzie słonecznym. To kwintesencja jakości, wielkości, czystości wykonania. To pewnik genialnego show, wspaniałego kontaktu z publicznością, niespotykanych gdzie indziej wrażeń muzycznych, estetycznych i emocjonalnych.

Take 6 uświetnią dwudziestą edycję Ladies’ Jazz Festival w Gdyni. Swym występem złożą hołd genialnej publiczności, fantastycznym damom jazzu i piosenki, które do tej pory występowały na scenach Ladies’ Jazz Festival, artystkom, dzięki którym Muzyka przez wielkie M ma właśnie takie oblicze, jakie ma. Które wniosły do świata kultury i sztuki tak wiele tak pięknych i niepowtarzalnych wartości i doznań.

Co sprawia, że ten festiwal trwa tak długo? Odpowiedzi są bezpośrednie i proste: wiara, przyjaźń, szacunek i miłość do muzyki, wyjątkowy projekt, jak najlepsze w danych warunkach wykonanie, profesjonalizm. Nie bójmy się jednak powtórzyć: szacunek i miłość do muzyki to podstawa, to podstawa również fenomenu Take 6.

Julia Fordham

Przygodę z muzyką rozpoczęła jako czternastoletnia dziewczyna – pisała i prezentowała swoje piosenki w klubach na południowym wybrzeżu Anglii. Cztery lata później miała już kontrakt z Virgin Records, a jej debiutancki album podbijał listy przebojów Wielkiej Brytanii, USA, Japonii i w sprinterskim tempie pokrył się platyną.

Kolejne trzy albumy wzmocniły jej pozycję świetnej songwriterki i wykonawczyni pieśni pięknych i jednocześnie przebojowych otwierając jej drzwi do tak ważnych sal koncertowych jak Hammersmith Odeon czy Royal Albert Hall oraz do stolicy filmowego świata – Hollywood.

Artystka rozpoczęła współpracę z fantastycznymi producentami Grantem Mitchelem, Markiem McDonaldem i wielokrotnie nagradzanym Grammy Larrym Kleinem

Przede wszystkim to ostatnie nazwisko bliskie jest Ladies’ Jazz Festival z racji jego współpracy z Melody Gardot czy Madeleine Peyroux oraz znane miłośnikom smooth jazzu, i wszystkim poszukującym w muzyce wyjątkowych głosów i talentów.

Julia Fordham oczarowuje publiczność całego świata niezwykłą skalą swego głosu i chwytającymi za serce piosenkami. Soczysty kontralt, którym włada niemal z operową maestrią, to jeden z najbardziej urzekających głosów, jakie można usłyszeć w muzyce popularnej – napisał New York Times.

Oszałamiająco bogaty kontralt -  skomplementowała jej głos platforma streamingowa Spotify

19 albumów własnych plus 2 w gwiazdorskiej grupie Woman to Woman współtworzonej z Beverly Craven i Judie Tzuke, moc wzruszeń, rzesze wielbicieli na całym świecie.

Julia Fordham dopiero teraz przybywa do Polski by wystąpić w Gdyni w Teatrze Muzycznym podczas XX edycji Ladies’ Jazz Festival

Ladies’ Jazz Festival to bez dwóch zdań jeden z najlepszych muzycznych adresów tego lata, okazja i możliwość by doznać piękna głosu Julii Fordham, mocy talentu, ekspresji i emocji tkwiących w Jej piosenkach na żywo i do tego po raz pierwszy w Polsce!

Mikromusic

Najprawdopodobniej jedyni artyści na świecie śpiewający o podrobach, podejmujący temat samotności psa w kosmosie czy tragedii pająków-inwalidów - ofiar ludzkiej przemocy, autorzy światowego hymnu dotkniętych prokrastynacją i syndromem poniedziałków,

Mikromusic to jeden z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych polskich zespołów grający muzykę, którą członkowie grupy sami określają jako avant pop lub art pop. W ich twórczości słychać inspiracje słowiańskim folkiem, jazzem, rockiem i elektroniką. Grali na najważniejszych polskich festiwalach i koncertowali za granicą m.in. w Japonii (np. w słynnym tokijskim Blue Note), Irlandii, Litwie... Gościli też przeszło 10 lat temu na Ladies’ Jazz Festival dając niezapomniane przedstawienie w Klubie Ucho. W 2020 r. zostali uhonorowani Fryderykiem w kategorii "Muzyka Poetycka".

Niewątpliwym atutem i oryginalnym głosem zespołu jest Natalia Grosiak, która założyła Mikromusic w 2002 roku razem z wszechstronnym gitarzystą Dawidem Korbaczyńskim. Skład zespołu uzupełniają wybitni muzycy, którzy oprócz tego, że zasilają sceny, są równoprawnymi twórcami albumów od brzmienia instrumentów przez aranżacje, kompozycje, aż po produkcje. Są to: Robert Szydło, basista, znany ze swoich solówek, który jest także producentem albumów Mikromusic, Robert Jarmużek - pianista, kompozytor, aranżer; specjalizujący się w jazzowych brzmieniach, trębacz Adam Lepka – to jego dziełem są np. piękne aranżacje do albumu “Mikromusic z Górnej Półki”, która została nominowana do nagrody Fryderyk 2024 w kategorii “Najlepsze Nagranie Koncertowe”, Łukasz Sobolak - perkusista, oprócz gry w zespole wspomagający swym talentem między innymi Anitę Lipnicką. Niewątpliwym fenomenem Mikromusic jest także ich 20-letnia obecność na scenie oraz niezmienny od kilkunastu lat skład zespołu.

Po koncercie Mikromusic na Ladies’ Jazz Festival 2024 spodziewamy się wspaniałych harmonii, oryginalnych dźwięków, świetnych tekstów, śpiewnych refrenów i wrażeń głęboko zapadających w pamięci słuchaczy, a serca i dusze ich napawających pięknem i ciepłem.

Edyta Bartosiewicz

Edyta Bartosiewicz to niezależna artystka, autorka, kompozytorka i producentka nagrań. Sprzedała łącznie ponad milion płyt i otrzymała wiele branżowych nagród, w tym kilka Fryderyków z rzędu za najlepsze płyty rockowe( ostatnią przyznano jej za album 'Ten Moment, wydany przez EBA Records w 2020 roku).

2023 rok był dla Edyty Bartosiewicz bardzo udany. Z okazji 30-lecia swojego solowego debiutu, Edyta postanowiła zagrać serię koncertów w konwencji SoloAct, dokładnie tak, jak grała na samym początku swojej kariery. Czas zatoczył pętlę, a może bardziej spiralę i jest to dla artystki coś w rodzaju „nowego otwarcia”. Dwie edycje trasy SoloAct (występy tylko z gitarą akustyczną) spotkały się z ogromnym zainteresowaniem, a bilety były wyprzedane na długo przed rozpoczęciem trasy.

W 2024 ta wielka artystka polskiej sceny muzycznej, której niejedna pieśń jest pieśnią pokolenia osób wchodzących w dorosłe życie w czasie burzliwych przemian społecznych i gospodarczych w naszym kraju, uświetni swym występem jubileusz dwudziestolecia Ladies’ Jazz Festival! I będzie to najbardziej szczera wypowiedź– SoloAct właśnie, czyli tylko Ona i publiczność. Moc tekstów i muzyki, autentyzm wypowiedzi, spójność z własnym ja i najważniejszy filtr wszelakiej twórczości - publiczność na wyciągnięcie ręki, zauważająca każdy gest, chłonąca każdy dźwięk…

Martyna Jakubowicz koncertami w Gdyni z gościnnym udziałem Wojciecha Waglewskiego

Jeśli ktoś nie słyszał W domach z betonu…, Kołysz mnie, Wielkiej fali, Kiedy będę starą kobiet, to po prostu oznacza, że wychowywał się w naszym kraju bez dostępu do radia i możliwości chodzenia na prywatki. Artystka występowała w klubach i na największych polskich scenach (np. Przystanek Woodstock, Rawa Blues...) śpiewała z gitarzystą, swoimi zespołami, ale i z Dżemem, Kasą Chorych, Krzakiem, Skubikowskim, Hołdysem, Skibińskim, Piotrowskim, Waglewskim i to on będzie towarzyszył gwieździe na Ladies’ Jazzowych koncertach

w Konsulacie Kultury w Gdyni.

Dyskografia Martyny Jakubowicz to 16 płyt własnych plus występy gościnne choćby na I Ching, Tribute to Eric Clapton, Plateau – Projekt Grechuta, Listy do R. Dżemu. Można ją usłyszeć również na kilku płytach kompilacyjnych. Otrzymała nagrodę Mateusza oraz dwie statuetki Fryderyka, w tym Złotego Fryderyka, którym obdarowano gwiazdę w 2024 roku. Od zawsze jest wielką fanką Boba Dylana. W 2023 wydała książkę Trudna sztuka latania.

Martyna Jakubowicz wystąpi w Gdyni z towarzyszeniem Wojciecha Waglewskiego w sali Konsulatu Kultury 22 i 23 lipca 2024 r. o godzinie 20:00.

Miłośników talentu gwiazdy uprzedzamy, że recital Martyny Jakubowicz ma charakter wyjątkowy, kameralny, podkreślający talent artystki do tworzenia nastroju, a Konsulat Kultury pomieści niespełna 160 szczęśliwców, którzy będą mogli rozkoszować się jej bluesowo-rockowo-folkowymi balladami i niepowtarzalnym głosem.

Polskie Evergreeny

Muzyka towarzyszy nam przez całe życie. Słuchamy jej w domu, w pracy, w samochodzie, mamy w telefonach i komputerach. Początkowo poznawaliśmy to, co lubili nasi rodzice, dziadkowie, potem autorytetami było starsze rodzeństwo, konkretni prezenterzy radiowi, dJ-je, koledzy ze szkolnej ławki. Jest z nami w chwilach radości i wzruszeń. Piosenki przynoszą nam niezwykłe emocje, niosą ważkie treści. Amerykanie od dawna mają swoją tzw. American Songbook – zbiór świetnych piosenek na każdą okazję, opisujących, podkreślających bądź ujarzmiających każdą niemal sytuację, która może nas spotkać. Czemu u nas nie miałoby stać się podobnie?

Tak właśnie przebiegała praca nad projektem Polskie Evergreeny, Piotr Łyszkiewicz zaproponował fantastycznym polskim artystkom wskazanie tych najlepszych, ich ulubionych lub też niezwykle ważnych piosenek . Potem trzeba było wspólnie z Artystkami i kierownikiem muzycznym tego koncertu Arturem Jurkiem dokonać wyboru .

W efekcie w programie tego niezwykłego koncertu znajdą się m.in. piosenki takie jak Okularnicy, Zielono mi, Na moście w Avignon, Serduszko puka w rytmie Cha-Cha  oraz wiele innych, znanych, lubianych i szanowanych, wiecznie żywych w polskiej kulturze.  

W Teatrze Muzycznym w Gdyni zaprezentują je Państwu wspaniałe damy polskiego jazzu: Monika Borzym, Dorota Miśkiewicz, Anna Serafińska i Aga Zaryan.

Towarzyszyć im będzie gościnnie Grzegorz Turnau oraz aranżer Artur Jurek ze swoim zespołem.

Najlepsze miejsce i czas, by Polskie Evergreeny, znalazły się na XX Ladies’ Jazz Festival i rozbrzmiały w Teatrze Muzycznym w Gdyni. A czy będą wśród nich również te najważniejsze dla Pani, Pana, Państwa? 

Krystyna Stańko "Akustycznie"

Krystyna Stańko razem ze swoim zespołem znakomitych instrumentalistów przygotowała na Jubileuszową edycję Ladies’ Jazz Festival specjalny program złożony z utworów z kilku jej płyt w zmienionym, całkowicie akustycznym brzmieniu. Jako miłośniczka gitary i instrumentów perkusyjnych postanowiła sprawić, by w intymnym miejscu, jakim jest Konsulat Kultury w Gdyni, jej repertuar stał się jeszcze bliższy słuchaczom.

Dominik Bukowski zagra na wibrafonie i kalimbie, Marcin Wądołowski na gitarach, Paul Rutschka na akustycznym basie, a Mikołaj Stańko na perkusji i instrumentach perkusyjnych. Usłyszymy piękne bossa novy, samby, ale także utwory z nowej płyty wokalistki, która również sięgnie po gitarę i perkusjonalia. Będzie to pierwszy tego typu koncert zespołu, nie zabraknie muzycznych niespodzianek! To trzeba usłyszeć!  

 

Artyści

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też