Na czasie

voucher-kinowy-heliosfilharmonia-dowcipufame-mmamemorial-kamili-skolimowskiejroztanczony-narodowyharry-potter-symfonicznie

Wszystkie wydarzenia w mieście

Home Teatr Tragedia | Dramat METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA

METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA

06.04.2025 Warszawa

Organizator: STUDIO TEATRGALERIA

Sprawdź bilety
METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIABiletyO wydarzeniuArtyściLokalizacja

BILETY

Warszawa

METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA
niedziela
06.04.2025
16:00
STUDIO TEATRGALERIA

METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA

Warszawa, STUDIO teatrgaleria
METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA
niedziela
06.04.2025
19:30
STUDIO TEATRGALERIA

METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA

Warszawa, STUDIO teatrgaleria

O wydarzeniu

Zapraszamy na wyjątkowy spektakl "METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA" do warszawskiego Teatru Studio! METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA bilety już dostępne w sprzedaży!

O spektaklu Metafizyka dwugłowego cielęcia

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

 

Natalia Korczakowska 

Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

Twórcy i obsada spektaklu 

Autor: Stanisław I. Witkiewicz

Scenariusz i reżyseria: Natalia Korczakowska

Obsada: Ewa Błaszczyk, Ewelina Żak, Sonia Roszczuk, Bartosz Porczyk, Marcin Pempuś, Tomasz Nosinski, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki

Artyści

Lokalizacja

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też